Skocz do zawartości

  •  
  • Mini kompendium
  • MimeTeX
  • Regulamin

Zdjęcie

rzut kamieniem

STUDIA

  • Nie możesz napisać tematu
  • Zaloguj się aby odpowiedzieć
11 odpowiedzi w tym temacie

#1 kejkun

kejkun

    Przeliczalny

  • Użytkownik
  • 38 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 28.10.2012 - 17:21

Z jaką prędkością rzucono poziomo kamień ze zbocza mającego nachylenie a do poziomu, jeśli kamień upadł na zbocze w odległości d od miejsca wyrzutu?
  • 0

Afroman

    Kombinator

  • Użytkownik
3
  • Płeć:Kobieta

Napisano 25.09.2011 - 17:55

#2 janusz

janusz

    Wielki Analityk

  • +Mods
  • 3130 postów
1450
Starszy Wykładowca I
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 28.10.2012 - 19:13

Zastosuj wzór na prędkość w rzucie poziomym.
  • 0

#3 kejkun

kejkun

    Przeliczalny

  • Użytkownik
  • 38 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 28.10.2012 - 20:35

mam rysunek :
http://img62.imagesh...00/41270942.png

d = v_x\ \cdot \ t \\<br />v_y = v_o - gt \\<br />v_x = \frac {d}{t }\<br />cos \ \alpha \ \\<br />\frac {v_x}{v_w }\ = \frac {d}{t\ \cdot \ \ v_w\ }\ \\<br />t \ \cdot \ v_w = \frac {d}{cos \alpha }\

jakoś tak ??

Użytkownik kejkun edytował ten post 28.10.2012 - 20:44

  • 0

#4 janusz

janusz

    Wielki Analityk

  • +Mods
  • 3130 postów
1450
Starszy Wykładowca I
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 29.10.2012 - 13:04

Jak wiesz rzut poziomy składa się z dwóch ruchów- jednostajnego w kierunku poziomym i jednostajnie przyspieszonego w kierunku pionowym ( opór powietrza pomijamy, bo nie występuje w treści zadania).

Równania prędkości składowych w tym rzucie mają postać
 v_{x} = \frac{d}{t}, (1)
 v_{y} = gt (2)

Z trójkąta wektorów prędkości
 v_{y} = v_{x}ctg(\alpha). (3)

Podstawiamy równanie (3) do (2)
 v_{x}ctg(\alpha) = gt,
 t = \frac{v_{x}ctg(\alpha)}{g}. (4)

Równanie (4) do (1)
 v_{x} = \frac{d}{\frac{v_{x}ctg(\alpha)}{g}}.
 v^2_{x}ctg(\alpha) = gd
 v_{x} = \sqrt{gd tg(\alpha)}.
  • 1

#5 bb314

bb314

    miła suczka

  • $Jr Admin
  • Redaktor
  • 4000 postów
5064
Profesor
  • Płeć:Kobieta

Napisano 29.10.2012 - 14:47

Kamień będzie lecieć przez czas t, w tym czasie przebędzie w poziomie drogę
d\,\cos\alpha=vt\gr\ \Rightarrow\ \bl t=\frac{d\,\cos\alpha}{v}

jednocześnie kamień przebędzie w pionie drogę
d\,\sin\alpha=\frac{gt^2}{2}\gr\ \Rightarrow\ \bl t=\sqrt{\frac{2\,d\sin\alpha}{g}

\frac{d\,\cos\alpha}{v}=\sqrt{\frac{2d\,\sin\alpha}{g}\gr\ \Rightarrow\ \re\fbox{\ v=\sqrt{\frac{gd}{2\sin\alpha}}\cdot\cos\alpha\ }
\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ :shifty: \ :shifty:
  • 2

\ \
\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ Jeśli chcesz powiedzieć \ \ DZIĘKUJĘ \ \ lub \ \ ŁAŁ \ \  to zaloguj się i kliknij znak\ rep_up.png\ nad kreską.\bl\ \ \ \nearrow
..
..
..
..
..
..


#6 kejkun

kejkun

    Przeliczalny

  • Użytkownik
  • 38 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 02.11.2012 - 12:25

czemu nie :
 ctg \ \alpha \ =  \frac {v_x}{ v_y}\
?? bo to z rysunku mi wychodzi.

Użytkownik kejkun edytował ten post 02.11.2012 - 12:25

  • 0

#7 bb314

bb314

    miła suczka

  • $Jr Admin
  • Redaktor
  • 4000 postów
5064
Profesor
  • Płeć:Kobieta

Napisano 02.11.2012 - 14:21

Zastanów się przez chwilkę. Przecież v_x jest stała w czasie, a v_y zmienia się w czasie (na początku v_y=0). Z Twojej propozycji (związania \alpha z prędkościami) wynikałoby, że kąt \alpha zmienia się w czasie.

\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ :shifty: \ :shifty:

janusz tak przyjął i dlatego wyszedł mu zły wynik.
  • 2

\ \
\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ Jeśli chcesz powiedzieć \ \ DZIĘKUJĘ \ \ lub \ \ ŁAŁ \ \  to zaloguj się i kliknij znak\ rep_up.png\ nad kreską.\bl\ \ \ \nearrow
..
..
..
..
..
..


#8 kejkun

kejkun

    Przeliczalny

  • Użytkownik
  • 38 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 02.11.2012 - 14:25

łoł, dzięki wielkie ;D
  • 0

#9 janusz

janusz

    Wielki Analityk

  • +Mods
  • 3130 postów
1450
Starszy Wykładowca I
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 02.11.2012 - 15:18

Tutaj mamy doczynia z rzutem poziomym ze stałą prędkością poziomą, którą mamy obliczyć.
  • 0

#10 piotrek0493

piotrek0493

    Nowicjusz

  • Użytkownik
  • 4 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 04.11.2012 - 17:42

Kamień będzie lecieć przez czas t, w tym czasie przebędzie w poziomie drogę
d\,\cos\alpha=vt\gr\ \Rightarrow\ \bl t=\frac{d\,\cos\alpha}{v}

jednocześnie kamień przebędzie w pionie drogę
d\,\sin\alpha=\frac{gt^2}{2}\gr\ \Rightarrow\ \bl t=\sqrt{\frac{2\,d\sin\alpha}{g}

\frac{d\,\cos\alpha}{v}=\sqrt{\frac{2d\,\sin\alpha}{g}\gr\ \Rightarrow\ \re\fbox{\ v=\sqrt{\frac{gd}{2\sin\alpha}}\cdot\cos\alpha\ }
\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ :shifty: \ :shifty:


Mam pytanie skąd się bierze:
d\,\cos\alpha
d\,\sin\alpha
  • 0

#11 bb314

bb314

    miła suczka

  • $Jr Admin
  • Redaktor
  • 4000 postów
5064
Profesor
  • Płeć:Kobieta

Napisano 04.11.2012 - 18:31

Z \Delta prostokątnego. Jedno jego ramię to różnica wysokości kamienia w momencie rzutu i w momencie upadku.
Przeciwprostokątna, to odcinek między położeniem kamienia w momencie rzutu a miejscem jego upadku. Może łatwiej Ci będzie to zrozumieć, jeśli zerkniesz na rysunek, do którego kejkun umieścił link w drugim poście.

\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ :shifty: \ :shifty:
  • 2

\ \
\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ Jeśli chcesz powiedzieć \ \ DZIĘKUJĘ \ \ lub \ \ ŁAŁ \ \  to zaloguj się i kliknij znak\ rep_up.png\ nad kreską.\bl\ \ \ \nearrow
..
..
..
..
..
..


#12 Wiikuss

Wiikuss

    Nowicjusz

  • Jr Użytkownik
  • 1 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Kobieta

Napisano 11.11.2019 - 18:17

Z \Delta prostokątnego. Jedno jego ramię to różnica wysokości kamienia w momencie rzutu i w momencie upadku.
Przeciwprostokątna, to odcinek między położeniem kamienia w momencie rzutu a miejscem jego upadku. Może łatwiej Ci będzie to zrozumieć, jeśli zerkniesz na rysunek, do którego kejkun umieścił link w drugim poście.

Czy mogłabyś jeszcze jakoś inaczej to wytłumaczyć ? :/


Użytkownik Jarekzulus edytował ten post 12.11.2019 - 14:04
edycja

  • 0





Tematy podobne do: rzut kamieniem     x