Skocz do zawartości

  •  
  • Mini kompendium
  • MimeTeX
  • Regulamin

Zdjęcie

Matura próbna Operonu '2007


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
12 odpowiedzi w tym temacie

#1 Matofil

Matofil

    Pierwsza pochodna

  • VIP
  • 98 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 08.12.2007 - 21:16

Właśnie niedawno skończyła się próbna matura z matmy Operonu.
Poziom podstawowy - dręczenie uczniów. Dwa zadanka mi się bardzo nie podobają:

Zadanie 2 - "wydumane". Chodzi o wykres funkcji NWD(x,4), dziedziną ma być zbiór {1,2,3,4,5,6,7,8}. My, sprawdzający, mamy ścigać uczniów że narysowali wykres jako linię, a nie punkty. Kupa matematycznego formalizmu, zero myślenia. O praktycznej przydatności nie wspominając.

I kolejne wydumane zadanie w stylu nowej matury:
Zadanie 5: dane są przedziały:
m^3+3=3m^2+m
Żeby było zabawnie, jedna z nich napisała maturę najgorzej - 4 pkt :)

Jak by takie zadania na maturze podstawowej zobaczyli w Stanach, to by nas wyśmieli. Tam jest mocny nacisk na praktyczność. Z resztą pewnie nie tylko w Stanach.

Poziom rozszerzony prosty, poza zadaniem ostatnim. Troszkę trzeba umieć stereometrii, żeby je zrobić. Ktoś pisał? Ktoś sprawdzał? Podzielcie się wrażeniami.
  • 0

Afroman

    Kombinator

  • Użytkownik
3
  • Płeć:Kobieta

Napisano 25.09.2011 - 17:55

#2 pietkamm

pietkamm

    Operator całkujący

  • VIP
  • 444 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 08.12.2007 - 21:29

Do zbioru {1,2,3,4,5,6,7,8} powinny być punkty.
A żeby była linia to powinno być napisane: {1..,2..,3..,4..,5..,6..,7..,8}
Przynajmniej teraz tak mnie uczą.
  • 0
"Zupełnie nie żądam od świata, aby wielbił moje zalety. To byłaby zaledwie sprawiedliwość. Chcę, aby wielbił moje wady".

#3 Matofil

Matofil

    Pierwsza pochodna

  • VIP
  • 98 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 08.12.2007 - 21:38

Wiem, wiem, nie tylko tak uczą, ale tak jest poprawnie :) Dziedzina jest ośmioelementowa, więc wykresem funkcji jest osiem punktów.
Lini i tak nie będzie, dopóki nie określimy NWD dla liczb spoza zbioru liczb całkowitych. I tak dalej możnaby dywagować... Tylko po co akurat to egzekwować na maturze profil podstawowy?
  • 0

#4 antynomia

antynomia

    Operator całkujący

  • VIP
  • 313 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Kobieta

Napisano 08.12.2007 - 22:50

Do zbioru {1,2,3,4,5,6,7,8} powinny być punkty.
A żeby była linia to powinno być napisane: {1..,2..,3..,4..,5..,6..,7..,8}
Przynajmniej teraz tak mnie uczą.

:shock: pierwszy raz na oczy widzę taki zapis {1..,2..,3..,4..,5..,6..,7..,8} i mi się on nie podoba.
A co do zadania, hmm zadanie jak zadanie.
  • 0
:arrow: regulamin
:arrow: poradnik MimeTeX-a
:arrow: Możesz dać innemu użytkownikowi pochwałę klikając na znak Dołączona grafika przy jego poście.

#5 Przemyslaw Lyzwa

Przemyslaw Lyzwa

    Operator całkujący

  • VIP
  • 315 postów
1
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 08.12.2007 - 23:05

Ja również pierwszy raz widzę taki zapis. Czy ten zapis

{1..,2..,3..,4..,5..,6..,7..,8}

jest równoważny przedziałowi <1,8> (a może (1,8)).

Na jakim poziomie pietkamm Cię tak uczą?
  • 0
Na przykład nigdy nie zostaniemy matematykami, nawet znając na pamięć cudze dowody, jeśli nasz umysł nie jest zdolny do samodzielnego rozwiązywania jakichś problemów..." .
Kartezjusz
e^{2\pi i}-1=0

#6 pietkamm

pietkamm

    Operator całkujący

  • VIP
  • 444 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 09.12.2007 - 10:27

W tym zapisie {1,2,3,4,5,6,7,8}
Do zbioru należą tylko liczby 1 2 3 4 5 6 7 8 dlatego tutaj będą same punktu
W tym zapisie {1..,2..,3..,4..,5..,6..,7..,8} a tutaj będzie linia
Do zbioru należą wszystkie liczby od 1 włącznie do 8 włącznie.
To jest na poziomie 2 gimnazjum.
  • 0
"Zupełnie nie żądam od świata, aby wielbił moje zalety. To byłaby zaledwie sprawiedliwość. Chcę, aby wielbił moje wady".

#7 Matofil

Matofil

    Pierwsza pochodna

  • VIP
  • 98 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 09.12.2007 - 13:10

To ciekawe, ja nigdy w życiu takiego zapisu nie widziałem i mi się on nie podoba. Teraz tak uczą w 2 gimnazjum?
  • 0

#8 pietkamm

pietkamm

    Operator całkujący

  • VIP
  • 444 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 09.12.2007 - 13:56

Dla mnie zapis {1..,2..,3..,4..,5..,6..,7..,8} jest oczywisty, no bo trzeba odróżnić zapis, w którym mają być same punkty albo ma być linia ciągła. Myślałem, że to zapis powszechny. Moja nauczycielka, od matematyki, uczy prawie 35 lat i robi to znakomicie, więc sądzę, że nie wprowadza swych uczniów w błąd.
P.S.
W poniedziałek mam z Nią matmę, to się zapytam, jak to jest z tym zapisem :)
  • 0
"Zupełnie nie żądam od świata, aby wielbił moje zalety. To byłaby zaledwie sprawiedliwość. Chcę, aby wielbił moje wady".

#9 antynomia

antynomia

    Operator całkujący

  • VIP
  • 313 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Kobieta

Napisano 09.12.2007 - 15:03

Jeżeli chce się zapisać całe przedziały, to stosuje się zapisy typu
(1;8)=\{x \in R\: 1 < x <8\}
<1;8> (lub [1;8] )
(1;8> i <1;8).

Ten zapis który podałeś jest dla mnie bardzo dziwny, bo niby jak te ... mam rozumieć.
Jak napiszę {1...} to wówczas co to jest? (1, \infty), (1;2).
Przy okazji zapytam w Zakładzie Dydaktyki u nas co sądzą o takim zapisie.
  • 0
:arrow: regulamin
:arrow: poradnik MimeTeX-a
:arrow: Możesz dać innemu użytkownikowi pochwałę klikając na znak Dołączona grafika przy jego poście.

#10 Przemyslaw Lyzwa

Przemyslaw Lyzwa

    Operator całkujący

  • VIP
  • 315 postów
1
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 09.12.2007 - 18:30

W tym zapisie {1,2,3,4,5,6,7,8}
Do zbioru należą tylko liczby 1 2 3 4 5 6 7 8 dlatego tutaj będą same punktu
W tym zapisie {1..,2..,3..,4..,5..,6..,7..,8} a tutaj będzie linia
Do zbioru należą wszystkie liczby od 1 włącznie do 8 włącznie.
To jest na poziomie 2 gimnazjum.


To jakiś ciekawy program nauczania. Ja przez pół roku miałem zastępstwo w 2 klasie gimnazjum i nie spotkałem się z takim zapisem. Poza tym uczyłem też 3 klasę gimnazjum i takiego zapisu nie ujrzałem. Od września mam zespół wyrównawczy w 1 klasie gimnazjum i też nie widziałem takiego zapisu.

Napisz, proszę, z jakich podręczników korzystacie, bo ciekawi mnie gdzie można znaleźć taki zapis.
  • 0
Na przykład nigdy nie zostaniemy matematykami, nawet znając na pamięć cudze dowody, jeśli nasz umysł nie jest zdolny do samodzielnego rozwiązywania jakichś problemów..." .
Kartezjusz
e^{2\pi i}-1=0

#11 pietkamm

pietkamm

    Operator całkujący

  • VIP
  • 444 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 09.12.2007 - 19:06

Co do Antynomi to:
{1...,2}
to przedział ze wszystkimi liczbami znajdującymi się pomiędzy 1 i 2 jak wiemy jest ich nieskończenie wiele, więc zapisujemy te ...
Co do Przemka to:
Przyznam, że w książce nie spotkałem się z takim zapisem. Praktycznie do nich nie zaglądam. Idziemy tokiem nauczania z ME. Książki "Krok po kroku". Ten zapis poznałem w 2 gimnazjum i wprowadziła nam go nauczycielka od matematyki.
  • 0
"Zupełnie nie żądam od świata, aby wielbił moje zalety. To byłaby zaledwie sprawiedliwość. Chcę, aby wielbił moje wady".

#12 Matofil

Matofil

    Pierwsza pochodna

  • VIP
  • 98 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 10.12.2007 - 12:58

A wracając do matury:

Nihil Novi, czyli organizatorzy rypneli się w tablicach ze wzorami :)
Według nich pole trójkąta o bokach a,b i kącie alfa między nimi, to:
P=a \cdot b \cdot \sin \alpha
Zaś pole Równoległoboku o bokach a,b i kącie alfa, to:
P = \frac{1}{2} a \cdot b \cdot \sin \alpha

Poza tym schemat rozwiązania zadania numer 6 kontrowersyjny. Powiedziałbym, że proponowany model rozwiązania jest niechlujny...

Dzisiaj nasz zespół zgodził się, że profil rozszerzony to była łatwizna. Wystarczy porównać z majem'2007
  • 0

#13 pietkamm

pietkamm

    Operator całkujący

  • VIP
  • 444 postów
0
Neutralny
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 10.12.2007 - 18:34

"Rzeczą ludzi jest błądzić, rzeczą głupców jest trwać w błędzie."
:) :) :D
  • 0
"Zupełnie nie żądam od świata, aby wielbił moje zalety. To byłaby zaledwie sprawiedliwość. Chcę, aby wielbił moje wady".